kengkawan

February 17, 2011

~tiada penghujung~

~ Saat bergembira~

            Alhamdulillah, aku diberi lagi ruang untuk write dalam blogger nie. Dalam tempoh yang singkat, kadang kala manusia tidak berterusan di beri nikmat dan rahmat tuhan. Bukan ini satu bala, tapi satu ujian yang ALLAH s.w.t telah tetapkan tika kita di lutmahfuz lagi.

            Pernafasan aku kini pulih. Aku bukan penghidap asma mahupon lelah (bukan same ke?) tapi aku kepenatan meneroka bumi Allah ini. Aku pasti setiap manusia cintakan kehijauan. Itu memang lumrah manusia. Tiada siapa yang bencikan alam. Jika ada sekali pon pasti dusta.

            Macam mana aku tau itu dusta?? Lumrah manusia, sifat semula jadi. Dan ketentuan illahi kerap kali bermain dalam minda manusia walaupon kejap. Tapi manusia. Tepis itu semua. Angkara apa??? Aku sendiri pon tak kaji lagi. Nanti la. Aku cuba cari penyelesaiannye.

            Kali ni, aku lari sikit dari kebiasaan. Biasa aku lebih berminat tuk coretkan tentang kemanusiaan. Tapi kini topic alam aku terjah. Ala, besa la. Nak jadi penulis kene creative dan vsertail. Tol tak???

            Broga!! Aku yakin korang penah dengar kan. terletak sekitar kajang or lebih tepat area semenyih. Aku baru first time ke sana. Area sana pon aku tak tau sangat. Tapi boleh la takat nak buat pala tu.








Korang lihat la. Ciptaan Allah sungguh indah. Bagaimana DIA cipta manusia yang indah dan menawan. Begitu juga dengan alam. Hebat kan..
            Sepanjang pendakian Broga. Aku terfikir. Andai aku jatuh dari gaung yang curam ni. Ada lagikah insane yang sudi hulur bantuan pada ku. Ok. Kali nie nak selit juga tentang kemanusiaan.
            Sambung balik……
            Ada tak agak nya. Aku sendiri tak pasti kalau ada yang jatuh.. adakah aku akan tolong??? Mesti sikap selfish akan mengular dalam hati. Kompom???
“kalau aku tolong nanti. Aku plak yang jatuh. Kang aku mati orang tu hidup. Sia-sia je”
“ah. Bialah dia jatuh bukan isteri/laki aku pon. Bukan anak/parents aku pon”
“ alah. Tak pandai panjat bukit. Gedik gak nak ikut. Dah jadi macam ni. Ingat aku nak tolong. Sori mori la”
Ramai yang akan katakana macam tu melainkan…
“ya allah. Beri aku kekuatan tuk bantu dia”
“ geng. Orang jatuh gaung. Jom tolong.”
“ aku nak turun tolong. Korang yang lain panggil penyelamat”
            Betol tak apa yang aku nyatakan. Aku berani jamin dengan keadaan dunia sekarang yang kuar kacir dan penuh dengan kepuraan. Huh.. bila la alam ini akan berakhir??? Tiada penghujung. 

1 comment: