kengkawan

May 1, 2011

TIPS PENJAGAAN MATA

ASALAMUALAIKUM

hai readers!!!

untuk julangjulang kalinya isma nak bagi tips ni. isma tak cantik. so, isma tak boleh la bagi tips tuk kecantikan.
tapi. isma paling jaga pada bahagian muka adalah MATA.




ramai yang kata. dari mata turun ke hati. dan isma teramat la setuju dengan fakta itu. fakta ke?? ye
memang fakta.




keistimewaan mata

bagi isma mata teramat lah istimewa pada insan. terutama perempuan. mata jugak boleh yakinkan orang. and mata jugak boleh tenangkan orang. malah mata boleh membuatkan diri dalam situasi confident.

tips penjagaan mata

> tidur secukupnya. dengan tidur yang cukup. ini membuatkan mata lebih segar apabila kita bangun. selain itu jugak, tidur yang cukup jugak boleh menyihatkan mata. kurang tidur atau lebih tidur boleh menyebabkan mata kita kusam, ada lingkaran gelap. dan tidak bermaya.

> guna makeup yang sesuai. ramai dikalangan masyarakat kita ni tidak menitikberatkan soal makeup yang dipakai. asal lawa, jalan. eh salah tau. isma tak la guna barangan mahal. tapi, kita kena pastikan makeup kita tu okey dengan kulit. cari makeup yang sesuai dengan kulit tau. jangan main rembat je.

> manicure mata. mata jugak perlukan manicure. tak perlu membazirkan duit ke salon ataupon spa. buat sendiri pon boleh. urut pada kelopak dan keliling mata. ini boleh melancarkan peredaran darah dikawasan mata. mata pon akan segarlah. manjakan mata korang atleast seminggu sekali. kalau harihari buat lagi bagus.

> pakai toner. sebelum korang nak makeup or nak pakai eye liner and maskara. korang should pakai toner pada keliling mata. jangan sampai masuk mata udah la. just sapu dengan kapas. lebih cun pakai la moisturize. 

> gunakan makeup remover. tuk buangkan maskara atau eye liner. korang should gune remover. jangan lap guna kapas. nanti korang punye bulu mata luruh. guna cotton bud. dan usap perlahanlahan. beware, jangan sampai masuk mata.

> elakkan dari memakai bulu mata palsu. ramai la dikalangan korang ni nak kan bulu mata panjang. isma beruntung sebab dilahirkan berbulu mata panjang. tapi kalau boleh toksah la pakai. ini boleh menyebabkan korang punye bulu mata bertambah sedikit dan tak cantik. lastlast korang terpaksa harapkan bulu mata palsu je. kan tak nature.

> makan carrot dan tomato. yang ni isma fail. isma tak suke tomato. tapi kalau carrot tu isma makan la. tapi korang jangan ekot isma. korang kena makan. ini akan buat mata korang bersinar dan cergas secara semulajadi. so, takpayah la kotang nak pakai contact lens kan. boleh jugak hindarkan mata yang rabun.




mata ni anugerah yang tak ternilai. kalau dibagi pilihan antara mata, telinga dengan mulut. isma akan pilih mata. kalau pekak kita boleh jugak pakai alat pendengar. kalau bisu kita boleh taip massage. tapi kalau buta. gelaplah dunia. tak dapat lihat keindahan ciptaan ALLAH..

samasama kita jaga kesihatan dan kecantikan mata.


wajah yang jelita berpunca dari mata yang indah.


esma tak pakai bulu mata palsu ye. nie original. =)




5 comments:

  1. nice entry n you got brown eyes eh?
    ^_^
    mate mmg ciptaan yg sgt hebat !
    Allahuakbar.

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah. mata mdmang ciptaan allah yang paling indah.. yup. isma hve brown eyes. sume tu kurniaan ALLAH..

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah. mata mdmang ciptaan allah yang paling indah.. yup. isma hve brown eyes. sume tu kurniaan ALLAH..

    ReplyDelete
  4. eh panjang gilaa bulu mata :DD

    nak jugak. cantek sehhhhh :))

    tips nak bulu mata panjang takde eh? selalu main tarik-tarik bulu mata ke? teheee :P

    ReplyDelete
  5. tips panjang bulu mata tak ada la. lahir2 mmg dah panjang. tapi payah jugak bulu mata panjang. xleh nk pkai spek. asyik belaga dengan cermin je.. cissss

    ReplyDelete