kengkawan

June 19, 2011

MAKANAN KAMPUNG BANYAK KHASIAT DERRR!!

ASSALAMUALAIKUM

ada orang yang rasa geli nak makan makanan kampung. eeeuuuwwww gulau lemak. pew tu. pang!!! aku kasi penampar orang yang macam tu. mengada ngada.

once open the day, aku jejalan la sekitar ibu kota. saja. menikmati kesibukan yang kadang kadang nak pecah otak. di sebabkan aku ni nak balik kampung. layan je la hingar bingar ni. kat kampung tak ada bising ni. tetibe perut aku ni nak mentakedarah la pulak. ni la aku. perut tak penah nak amat. asyik lapo je. aku pun layan la. mencari kedai makan melayu. aku tak makan kedai mamak. sebab aku orang penang. so, aku tak sure la mamak ni. mungkin dah jemu kot dari kecik. padahal tak lalu. sebab .....




kedai makan melayu tu aku suke. banyak ulam. aku ni spisis yang pelik. tak makan sayur, tapi aku suka ulam. :) pelik kan. padahal ulam tu katogeri sayur la jugak.


masa aku tengah ceduk gulai lemak nenas ikan masin yang memang fevret aku. ade la kapel ni. perggghhhh.. balak dia. encem kemain. gulai lemak yang selera ni bertambah selera. tapi terus aku tak pandang balak dia sebab awek dia macam poyo. dah la dress up macam tak kena. macam kuno sesangat. nak cakap pon aku ni bukan up to date sangat pon. tapi, bila tengok gaya balak dia. macam jauh ja beza.. tapi kalau dah sayang. nak buat cam mana kan


yang buat aku jelek dan rasa nak simbah gulai nenas kat awek tu bila awek tu cakap ::

" u kenapa makan ulam. gulai rebung?? ape tu. eeee. tu makanan orang kampung la"

yang aku respek laki tu bila balak dia cakap

" ai, bukan u pon orang kampung ke?"


perrrggghhh.. memang aku tabik la mamat tu. smash sekali je. aku rasa nak lambung lambung je mamat tu. awek dia loser. aku dengan muke selambe. gelak macam orang gila. haha. awek tu gaya macam nak serang aku. tapi balak dia cakap

"u jangan nak buat pasal lagi"


aku rasa mamat tu mungkin dah hilang sabar kot. aku?? lagi galak la aku gelak. makan dengan keriangan.


cik kak. u nak tau tak sebab apa balak u ensem. balak u stail. sebab balak u makan makanan kampung. balak u tu suke ulam. balak u makan rebung. tu pasal la balak u tu hensem.

cik kak banyak khasiat masakan kampung ni


> ulam ulaman memberi korang minda yang fresh dan buleh membantu meningkatkam imuniti badan
> masakan kampung tidak menyandungi banyak perisa yang buleh melemahkan otak
> masakan kampung buleh menaikkan selera sesape sahaja
> masakan kampung buleh membantu dalam berdiet.


so, masakan kampung ni bagus tau. yang penting masakan kampung ni buleh menarik perhatian ibu mertua. hahaha.

kalau asal dari kampung tu buat macam orang kampung erk. jangan nak belagak bandar. susu yang korang minum  tu pon hasil dari proses masakan kampung. so, sedar sedar la kediri. :)

so, hari ni nak masak sup udang ketak. yummy... jom memasak dengan aku... :)

1 comment: