kengkawan

July 8, 2011

ADA APA DENGAN HARI INI.

ASSALAMUALAIKUM.


kejar untuk capai kejayaan memang payah. tapi kejar lah cemerlang. pasti kejayaan yang cari kite. masih aku ingat kata kata yang di petik dalam cerita 3 idiot. dan aku amat terkarik sangat dengan baris ayat tu. ramai yang kejar kejayaan kuang serlah kejayaan berbanding yang kejar unruk jadi cemerlang.


saat ni aku terfikir. ramai dikalangan pelajar sekarang bila dah cemerlang kurang perhatian pada yang ESA lebih tepat lagi tidak bersyukur dan berterima kasih. berterima kasih pada tuhan bukan takat wish thank you ALLAH. itu semua orang pon buleh lakukan. yang bukan beragama islam pun mudah lakukan.


hari ini aku melihat pelbagai situasi yang terjadi. bukan di kolej aku ni jadi. most nye di IPTA. ramai yang berjaya. yang mengungguli anugerah yang membanggakan, kurang melakukan ibadah. ini bukan sahaja pada umat islam. malah pada agama lain jugak. mungkin sebab faktor riak. atau tidak bersyukur.


hari ini aku banyak berfikir. menjana kuasa minda yang melepasi takat didih yang maximum. kala ini jugak aku masih lagi berfikir. berfikir dengan sikap manusia yang pelbagai. malah sikap aku jugak turut jadi bahan kajian pertama aku..



wanita yang tidak digauli. aku merupakan salah satu darinya. bukan sebab aku ni anti sosial. tidak. aku suka berkawan. tapi tidak semesra orang. aku banyak celoteh. tapi pada golongan yang tertentu. ini lah aku. setelah peristiwa yang berlaku dahulu. aku lebih suke sendirian. itu lebih tenang.

nabi cakap. tidak bersahabat itu adaah buruk. tapi, lagi buruk jika bersahabat dengan orang yang berupa syaitan.

mendalam maknanya.


sikap manusia yang kurang perihatin. ini ramai yang jadi. malah aku pon tidak ketiggalan terjebak. kurang perihatin dengan kebajikan, kurang prihatin dengan persekitaran. ini amat lah tidak digalakan. nabi yang besar darjat pon tanam sikap perihatin. nikan pulak kita hamba yang hina.


jika nak di karang la kan pasal sikap ni. belum tentu sebulan dapat dijelaskan. mengambil masa yang lama untuk kajian yang teperinci.


kekangan keadaan jugak jadi faktor kita lalai. yang utama masalah hati. jika hati kurang di kawal dan di jaga sempurna. kompom2 la korang akan berada dalam keadaan yang kurang memuaskan. percayalah...

2 comments:

  1. 3 idiot besttt ! *tapi xtgk abes lg T_T

    tomato pon rase kdg2 lg baik diam dri berkata2 ^^

    ReplyDelete