kengkawan

May 15, 2011

GILA. SEMUA MANUSIA GILA!!

ASALAMUALAIKUM



hai readers. bocaiki sekalian..kabare? waras or enggak?  pandai tak isma berjawaan. ha. sekarang ni cuba tuk dalami pelbagai bahasa..

isma nak jadi seorang yang terorist. mahir dalam semua bahasa. tak salahkan. now, i have the based for english language. so, i need more practice to making it perfect. what should i do? need more reading and speaking it very well. i wanna like the american. huh. nope. american use the slang. i wanna like malaysian spokes. i wanna it. yeaahhh..

isma ada basic arabic language. tapi tak practice. so, terkubur begitu sahaja. jadi, untuk masa depan isma yang gemilang. isma perlu practice bahasa yang pernah isma tahu. ini boleh gain knowledge and can built a self confident.

back to the topic.

GILA!!! what the good mean for GILA. korag semua tahu tak. bagi kamus dewan dan pustaka versi isma la kan. GILA mean hilang kewarasan atau obsess pada sesuatu perkara.

semua orang akan jadi gila. aku lebih suka guna perkataan obsess. sebab gila ni lebih sensitive pada masyarakat melayu terutamanya. bila kita cakap orang itu gila. ada di kalangan mereka marah.

" pe hal lu derr nak kata orang gile. lu ingat lu tu waras sangat ke derr."

" ko kenapa bro. gilagila jangan main. aku hentak ko satg"

tapi, ada jugak dikalangan masyarakat tak kisah pon orang nak  cakap apa. gila??
ade aku kisah. lebih kurang macam tu la ayat nye
ada jugak kalau kita cakap dia gila. riaksi dia. pandang dengan pandangan kosong.
 ibarat tak dak perasaan gitu.

macammacam gelagat manusia gila ni. ada yang gila bola, gila komik, gila kereta. gila akal. dan ada jugak yang gila seks. eeeeuuuwwwww.

asal nya gila nie bermula sebab dia obsess pada sesuatu perkara. suka sangat tengok bola. so, dia terarah pada itu. dan sebaliknya.

adakah korang terfikir bagaimana nak atasi perasaan gila or obsess pada sesuatu perkara. kalau perkara yang baik tu bagus la. kosisten la dengan itu. tapi macam gila seks ni. benda baik kew?
oopppssss. bagaimana korang nak alihkan perhatian dari gila yang sedemikian?

korang boleh mencuba sesuatu yang berfaedah dan memberi banyak manfaat pada korang terutamanya. kalau bagi banyak manfaat pada orang lain, lagi bagus. tapi cukup la pada diri sendiri. sebab memelihara diri itu kan tuntutan rasulullah. perintah allah. so tak salah kan mencuba.



cuba obsess dengan benda tersebut. buat harihari. tunjukkan minat. belajar untuk cintakan menda itu. hati manusia ni lembut je macam span. span kalau di biar di tempat panas. mungkin lebih keras dari batu. cuba korang taruk dalam air. kompom bagi kesan yang baik.

tapi ingat, jangan korang campak span dalam sungai. kelak hanyut dibawa arus deras. berhatihati dalam menanamkan perasaan gila pada sesuatu.

perkara yang baik itu sesungguhnya akan membawa pada kejayaan. 
insyaalallah.



No comments:

Post a Comment