kengkawan

March 8, 2011

~kacang lupakan kulit~

Ahhhhhhhh!!!! Kacang lupakan kulit. Perlu ke manusia bersikap demikian??? Aku tak faham. Ye benar. Kualiti di perlukan. Tapi biarlah berhemah dan penuh tertib. Aku selama ni fikirkan pasal orang lain. Walaupon kadang-kadang aku juga selfish. Tapi aku akan rasa bersalah tanpa tebus kesalahan yang telah aku lakukan.
Ahhhhhhhh!!!! Hipokrit manusia. Dilua lain di dalam lain. Di depan lain. Dibelakang lain. Di kiri lain, di kanan lain. Aku amat la sedih atas apa yang berlaku. Asal perlu begini?? Hati aku kini amat la rimas dengan perangai manusia. Kenapa tak ada nilai kesian atau tanggungjawab walaupon sedikit??? Gelapkah hati mereka??? Hanya aku saja yang merasakan begitu. Kasian. Aku tak cakap aku ni baik. Aku pon de jahat nyer. Tapi?? Tah la. Mungkin aku ni belum cukup matang. Tapi itu lah yang aku rasa. Sedeh yang teramat.
Kacang lupakan kulit
Manusia.. dahulu masa kau susah dan kau perlukan sesuatu. Kau usaha tok dapatkan. Dan dengan mudah ko bisa dapatkan. Kau tak sedar. Yang benda tu banyak membantu kalian. Banyak tolong manusia. Malah manusia juga meringankan beban manusia. Dan manusia yang ringan bebannye meninggalkan amanah aga barang ini dijaga dengan baik.
Sekarang, bila barang itu tidak diperlukan, kau berpaling pada yang lain. Itu faham maksud manusia macam mana. Mungkin manusia mahukan kepuasan. Tapi perlulah dengan cara lain. Kau minta barang itu dengan cara baik. Dan manusia itu member dengan baik. Dan sekarang. Kau mahu biarkan manusia lain yang tanggung beban atas apa yang berlaku??? Kasian lah pada manusia yang ingin kau bebani. Berilah sedikit kemanusiaan pada insane yang tidak berdosa itu.
Suburkanlah hati ku ya ALLAH. Agar aku juga kuat dan tabah dalam kehidupan. Kau keraskan hati aku ini agar aku ini boleh menerima perbuatan mereka. Sesungguhnya, aku tidak punya penyokong untuk membangkang. Aku jumlah yang terlalu minority tok berhadapan dengan tanggungjawab. Amin ya rabb…

No comments:

Post a Comment